Idag kom nyheten att svenska översättningsföretaget House of Stengard i Kungsbacka har förvärvats av danska TextMinded. TextMinded, med huvudkontor i Århus, har den största marknadsandelen av översättningsbranschen i Danmark och omsatte 2014 motsvarande 9 miljoner EUR. House of Stengard är företagets första förvärv utanför Danmark och man räknar nu med en 20-procentig ökning av omsättningen under 2015.

“Att etablera sig i Sverige är bara början på vår internationella expansion” säger Robert Etches, CIO på TextMinded. “Branschen kan nu förvänta sig att vi snabbt etablerar oss på den internationella marknaden för global kommunikation”, fortsätter han.

Vad innebär det för den nordiska konkurrensen? Jag tror att svenska traditionella översättningsföretag inte har någon anledning till oro. Enligt press-releasen ska verksamheten i Kungsbacka fortsätta med samma organisation och samma team av medarbetare och TextMinded har än så länge ingen ambition att t ex börja konkurrera om svenska offentliga upphandlingar av översättningstjänster. “Om inte svenska myndigheter lägger om taktiken för hur man upphandlar den här typen av tjänster”, flikar Robert in.

Robert och jag delar absolut uppfattning att företag och myndigheter måste sluta att betrakta översättning bara som ett kostnadsställe och istället se global kommunikation som en vinstgivande resultatenhet.

TextMinded har under flera år successivt strävat efter att inte längre sälja traditionell översättning utan att istället erbjuda sina kunder andra typer av lösningar. Robert Etches förtydligar: “Vi säljer inte längre översättningar per ord utan vi är en kommunikationspartner som erbjuder en mer långsiktig och hållbar lösning. House of Stengard har haft samma synsätt och det känns som att vi startar vår gemensamma resa på helt samma värdegrunder”.  Man kallar det för MindLincs® – en plattform som ska lanseras under 2015 – där all global kommunikation ska sparas, minnas, delas och återanvändas.

På min fråga till Robert om vad han och Britta Aagard (VD på TextMinded) har för långsiktig målsättning, svarar han allra ödmjukast: “Vi vill möjliggöra för alla, överallt, att kommunicera vad som helst, till vem som helst, på vilket språk som helst. Resten är bara detaljer….”.

Det ska bli väldigt spännande att följa TextMinded under 2015 och att få se mer i detalj hur deras nya kommunikationsplattform fungerar. Inom ett par veckor ser jag fram emot att träffa Robert och hans kollegor på branschkonferenserna JABA Partner Summit i Porto, Portugal, och på GALA i Sevilla, Spanien.